Sme.sk | Popradský Korzár | Spravodajstvo | Zubačka na Štrbské Pleso má 115 rokov

Zubačka na Štrbské Pleso má 115 rokov

Vydané 28. 8. 2011 o 14:01 Autor: sita

Spomienkovou jazdou zubačky zo Štrby na Štrbské Pleso si Veterán klub železníc Poprad a milovníci železníc pripomenuli 115. výročie prevádzky Ozubnicovej železnice.

POPRAD. Spomienkovou jazdou si dnes milovníci železníc pripomenuli 115. výročie začiatku prevádzky Ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso. „Ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso spojila jednu z tatranských osád s podtatranským regiónom. Železnica postavená v roku 1896 začala voziť materiál a návštevníkov k Štrbskému plesu,“ priblížil začiatky tatranskej ozubnicovej železnice Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad. Prvý, vtedy ešte parný, vlak zo Štrby na Štrbské Pleso bol vypravený 28. júla 1896.

Hoci ozubnicová železnica má už 115 rokov, v prevádzke nebola celý čas. Už v roku 1932 zubačka ukončila svoju prevádzku. Dôvodom bola vysoká konkurencia autobusovej dopravy a nerentabilnosť zubačky, čo súviselo aj s vysokými cenami. V roku 1936 bola železnica zrušená a demontovaná. Až v súvislosti s konaním Majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v roku 1970 sa podarilo zubačku obnoviť. Prvý vlak na obnovenej trati prešiel po trati 12. februára 1970.

Odvtedy sú na trati aj súčasné vozne švajčiarskej výroby. Ich zaujímavosťou je, že ako jediné vlaky na Slovensku majú stále drevené sedadlá. Aj napriek tomu, že sú v prevádzke už 41 rokov, stále sú podľa viacerých tieto vozne atraktívne a dodnes spoľahlivo slúžia. Potvrdzuje to aj rušňovodič Jozef Brec, podľa ktorého sú tieto vlaky spoľahlivejšie, ako tie moderné. „To je stará technika, ktorá funguje,“ uviedol Jozef Brec. Rozdiel oproti iným vlakom je podľa neho najmä v rýchlosti, keďže zubačka ide vzhľadom na prevýšenie a zákruty výrazne pomalšie.

Podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa má ozubnicová železnica medzi Štrbou a Štrbským Plesom svoje opodstatnenie aj budúcnosť. Už niekoľko rokov sa v oblasti Štrbského Plesa pripravuje projekt lyžiarskej zjazdovky zo Soliska cez Štrbské Pleso do Tatranskej Štrby, čím by význam zubačky ešte vzrástol. „Je dôležité, aby bolo kde parkovať, aby bola doprava spoľahlivá a intenzívna,“ uviedol Figeľ.

Vlaky na trase dlhej 4,78 km medzi Štrbou a Štrbským Plesom prekonávajú mimoriadne stúpanie 150 promile. „Ako adhézna železnica na tomto stúpaní by neuspela, preto je tu použitá medzi koľajnicami ozubnica, vďaka ktorej sa zubačka vyškriabe do tohto kopca,“ dodal Ján Sabaka. Na trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom má zubačka jednu zastávku v chatovej oblasti Tatranský Lieskovec. Technickým riešením je ozubnicová železnica výnimočnou traťou na Slovensku.

Hlavné správy

EKONOMIKA.SME.SK

Minúta po minúte: Gréci povedali jasné nie reformám. Tsipras: Eura sa nevzdáme

Reformy v referende odmietlo 62 percent Grékov. Eurozóna odkazuje, že nemá s Gréckom o čom rokovať.

EKONOMIKA.SME.SK

Vzdorovití či šokujúci Gréci. Toto sú titulné strany svetových novín

Veľký krok k odchodu z eurozóny alebo Gréci, ktorí vzdorujú Európe. Pozrite si pondelkové titulné strany svetových novín.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsah„Nie“ znervózni trhy, ale grécka očista stojí za to

Najpravdepodobnejšie bude namiesto drachiem zavedená takzvaná paralelná mena.

HUMENNE.KORZAR.SME.SK

Tragédia pri hre: Chlapec zastrelil desaťročnú kamarátku

V obci Brestov nad Laborcom Sáru nechtiac strelil do hrude jej o tri roky starší kamarát.

Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

najčítanejšie
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
ANKETA