Aj na vaše dvere už zaklopal tzv. externý spolupracovník a ponúkol vám údajne lacnejšiu elektrinu či plyn, ak prejdete k novému dodávateľovi? Máte pocit, že ste uzavreli nečestnú, nevyváženú zmluvu alebo vás dokonca oklamali? Nič nie je stratené. V Poprade má kanceláriu spotrebiteľské poradenské centrum Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.), ktoré vám pomôže problém riešiť.
POPRAD. „Medzi dverami som neuvážene sadla na lep pracovníčke energetickej spoločnosti. Vraj, ak hneď prejdem k novému dodávateľovi energie, ušetrím. Povedala mi, že je to len na rok, ak nebudem spokojná, môžem to zmeniť. O dva týždne mi prišla faktúra za poskytnuté „poradenstvo“ medzi dverami - 12 eur,“ rozhorčuje sa spotrebiteľka Janka.
Jozef z východného Slovenska tiež otvoril dvere spolupracovníčke energetickej spoločnosti. Možnosť ušetrených peňazí ho zaujala.
„Súhlasil som so zmluvou na jeden rok. Bolo mi divné, že zmluvu vypisovala ceruzkou, ale to vraj aby mohla opraviť prípadnú chybu. Napokon sme všetko skontrolovali. Nesedel údaj o lehote platnosti zmluvy. Namiesto obdobia jedného roka bolo zaškrtnuté políčko na päť rokov. Chybný údaj vygumovala a označila jeden rok. Potom ma požiadala, aby som zmluvu podpísal vlastným perom. Keďže som jej nechcel dať originály požadovaných dokumentov, odskočil som vyhotoviť kópie do susednej izby. Keď som sa vrátil, zmluvu som už nekontroloval. Na to, že je uzavretá na päť rokov, som prišiel až po vypršaní dvojtýždňovej lehoty na odstúpenie od zmluvy. Výška sankcie za predčasné vypovedanie zmluvy je pritom 100 eur,“ objasňoval svoj príbeh.
Neznáme pojmy
Mediátor S.O.S. Poprad Michal Fáber tvrdí, že tieto zmluvy obsahujú aj množstvo ustanovení, ktoré od začiatku znevýhodňujú postavenie spotrebiteľa voči dodávateľovi služby.
„Sám som obchodné podmienky čítal niekoľko hodín, nie je ľahké rozlúštiť to malé písmo. Nikde sa výšku konečných mesačných poplatkov nedozviete. Dodávateľ v zmluve garantuje abstraktnú kvalitu elektriny a distribučných služieb podľa príslušných právnych predpisov. Používa pojmy ako rezervovaná kapacita, okamžitý vypínací prúd, platný PDS či napäťové hladiny. No túto kvalitu nikto odberateľovi nedefinuje, technické pojmy nikto nevysvetlí, preto nemá možnosť ich spochybniť,” vysvetľuje Fáber.
Spotrebiteľ v pasci
Podľa Fáberových slov odberatelia porušujú novo uzatvorenú zmluvu už pri jej podpise, pretože stará zmluva je stále účinná.
„Spotrebitelia odoberajú energiu od iného odberateľa, za čo im hrozí podľa obchodných podmienok sankčná pokuta. Navyše, pri takomto unáhlenom „nákupe“, kvôli vidine ušetrených peňazí, sa spotrebiteľ sám ukracuje o možnosť porovnať si ceny konkurencie či potenciálne akciové ponuky svojho pôvodného dodávateľa,“ zdôraznil mediátor.
Premyslený podvod
Ako hovorí, spotrebiteľa nikto pri podpise zmluvy neupozorní na možnosť odstúpenia od zmluvy bez sankcií. Takisto mu nikto nepovie, že ak sa blíži koniec zmluvného obdobia, musí písomne upozorniť dodávateľa, že v zmluvnom vzťahu nechce pokračovať, inak sa zmluva predlžuje automaticky.
„Osoba uzatvárajúca zmluvu v mene dodávateľa žiada od spotrebiteľa jeho nacionálie, sama sa však nepreukáže žiadnym plnomocenstvom. A čerešničkou na torte je i fakt, že zľava z ceny, kvôli ktorej spotrebiteľ zmení zmluvného partnera, je podmienená uhradením mimoriadnej mesačnej zálohy, ktorú mu vrátia po ukončení zmluvy. To znamená, že ak neuhradíte mimoriadnu zálohu, porušíte zmluvnú podmienku a stratíte nárok na zľavu, kvôli ktorej ste novú zmluvu uzatvorili,“ objasnil Michal Fáber z S.O.S. a dodal, že riešenie je jednoduché.
„Neuzatvárajte zmluvy narýchlo, neplánovane, doslova medzi dverami,“ poradil na záver.
Anketa
Aké máte skúsenosti s tzv. externými pracovníkmi dodávateľských firiem? Navštívili vás už s ponukou? Podpísali by ste zmluvu medzi dverami?
Pýtali sme sa v uliciach Popradu.
Jozef Kredatus: Boli u nás. Momentálne bývam u dcéry, a tak by som zbytočne niečo menil. Aj tak je to jedno, či ušetrím pár centov tam, alebo inde.
Miroslav Zelený: Pokiaľ ide o snahu uzatvoriť nejakú zmluvu, robil by som to serióznejšou formou a nie tým podomovým spôsobom. Do zmeny by som aj išiel, lebo sú to nové metódy, ale trochu inak ako medzi dverami. Spotrebiteľ by mal dostať trochu viac času, aby si zmluvu preštudoval, nechal si to prejsť hlavou a hlavne preveril si všetky skutočnosti.
Katarína Krejčíriková: Aj sa u mňa zastavili, ale nepresvedčili ma. Medzi dverami by som nič nepodpísala. Ja som už stará, nebudem nič meniť.
Jozef Pribilovič: Ja som spokojný, nemenil by som. Musel by ma dlho niekto presviedčať, lebo tomu sa dnes nedá veriť, keď vám niekto ponúkne niečo lacné. Ak by sa mi niečo podobné stalo, hneď by som to riešil s kompetentnými úradmi.
Drahoslava Kordošová: Ešte u mňa nikto nebol. Zmluvu medzi dverami by som rozhodne nepodpísala. Dnes máte všelijakých podvodníkov. Musel by sa mi najskôr preukázať a potom by sme sa mohli baviť na túto tému. Ak by sa mi niečo na zmluve nepáčilo, vedela by som si vyhľadať odbornú pomoc.
mv
Autor: pvč
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš