Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom.
VYSOKÉ TATRY. Lanovka zo Skalnatého plesa na Lomnický Štít nebude premávať od 22. septembra do 3. októbra premávať. Po trinástich rokoch na nej vymenia ťažné lano.
Riaditeľ lanových dráh Vysoké Tatry – Tatranská Lomnica Ján Slamený ubezpečil, že výmena potrvá maximálne dvanásť dní.
„Lanovka na Lomnický štít potrebuje vymeniť ťažné lano, jeho životnosť sa naplnila,“ konštatoval riaditeľ Slamený.
Zostane len personál
Hovorkyňa Tatry Mountain Resorts Zuzana Fabiánová dodala, že Lomnický štít je pre verejnosť v čase výmeny ťažného lana uzavretý.
Zostane len personál lanovky, ktorý bude pracovať na výmene lana, pracovníci Astronomického ústavu SAV a apartmánu a kaviarne Dedo na Lomnickom štíte. Na približne šesť dní im ešte pred odstavením lanovky vyvezú stravu a vodu.
„Je to bežný postup. Pracovníci SAV robia v takýchto turnusoch a menia sa po týždni, takže nie je to pre nich nič nové. Všetky rezervácie apartmánu smerujeme na dátumy až po výmene ťažného lana,“ konštatovala Fabiánová.
Ťažné lano má vyše štyri kilometre a takmer jedenásť ton. Po defektoskopickej kontrole zistili, že opotrebované lano musia vymeniť.
Pomocné montážne lano zo skalnatého plesa ručne stiahnu čo najbližšie k novému lanu, ktoré je na Štarte. Laná spoja a pomocou navíjacieho systému nové lano vytiahnu na Skalnaté pleso.
Lanovku potom odstavia, zaistia a staré ťažné lano spoja s novým. Navijakom vymenia staré lano.
Unikátna lanovka
Prvé štúdie lanovej dráhy medzi Tatranskou Lomnicou a Lomnickým štítom vznikali už medzi svetovými vojnami.
Konštruktéri sa rozhodli prekonať šesťkilometrovú vzdialenosť s prevýšením 1720 metrov dvomi samostatnými lanovkami. Tatranská Lomnica - Skalnaté pleso a Skalnaté pleso – Lomnický štít.
Pôvodná lanovka na Lomnický štít mala jedinú medzipodperu. Mojmír Krejčiřík označil rozpätie vyše 1,7 kilometra medzi stanicou a podperou za ojedinelé a jedno z najväčších na svete.
Dolný úsek začali stavať v roku 1936 a po roku a pol spustili skúšobnú prevádzku lanovky. Horný úsek sa rozbiehal pomaly. Robotníci museli vynášať materiál na chrbtoch. Dvojkilometrové lano pomocnej lanovky nieslo hore 36 nosičov. Zo Skalnatého plesa ho pomocou druhého lana vytiahli až na štít.
Skúšobnú prevádzku spustili v roku 1940, ale pre pretrhnuté lano sa začala verejná preprava na Lomnický Štít až o dva roky neskôr. Fungovala až do Slovenského národného povstania.
Počas SNP lanovku Nemci odstavili a neskôr vyhodili do vzduchu stanicu v Tatranskej Lomnici. Na Lomnický štít znovu vyviezli ľudí až v roku 1949. O pätnásť rokov lanovka prepravila 270-tisíc turistov.
[content type="fb" stype="fanpage" url="https://www.facebook.com/pages/Vysok%C3%A9-Tatry-na-Facebooku/342066954819"][/content]
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš